De Vreedzame School

Scholen worden in toenemende mate geconfronteerd met ordeproblemen, gedragsproblemen en een sfeer van onveiligheid.

De Vreedzame school is een integraal programma dat de school tot een veilige plek maakt. Conflictoplossing vormt een van de uitgangspunten. Het programma bestaat uit activiteiten die de sociale competenties van zowel de kinderen als de leerkrachten vergroten.

Leerlingen, leerkrachten en ouders zijn samen verantwoordelijk, waardoor een beter leer- en werkklimaat ontstaat. Leerlingen worden voorbereid op het leven in een democratische samenleving en actief burgerschap wordt gestimuleerd.

Het programma is ontwikkeld in de Verenigde Staten en voor het Nederlandse onderwijs bewerkt. In 2010 is het volledig vernieuwd en uitgebreid met de module burgerschapskunde. Het programma voldoet aan de kerndoelen. In april 2010 hebben alle basisscholen een dvd ontvangen van de Vreedzame school.

Invoeringstraject Vreedzame school

In een Vreedzame school:

* fungeert de school als gemeenschap: er heerst een cultuur waarin ieder zich verantwoordelijk voelt voor het geheel

* worden conflicten beter opgelost: vergroten van de vaardigheden van leerlingen, leerkrachten en ouders

* is minder geweld, zowel fysiek als verbaal

* is een beter groepsklimaat: er ontstaan betere relaties binnen de groep, evenals respect en waardering voor verschillen

Op basisschool De Zonnewijzer te Roermond en Het Palet te Venlo is het invoeringstraject in volle gang. Enkele reacties:

“Bij de Vreedzame school leren we om ons te beheersen en na te denken over wat je doet. Het helpt!” (Gino, 10 jaar)

“Het is belangrijk voor de kinderen, want ze leren niet stout te zijn!” (Mohammed, 12 jaar)

“Je kunt bv. tegen iemand zeggen: wat heb je leuke kleren aan. Of sorry!” (Yassir, 5 jaar)

“We zeggen het nu als het wel goed gaat” (Roeland, groep 8) "

Je bent niet alleen zinnig bezig, maar ook met leuke activiteiten. Allemaal met hetzelfde thema in een leuke sfeer!” (Rianne, leerkracht groep 7)

“Er wordt een handreiking gegeven waar iedereen iets mee kan. De leukste les van de week!” (Nicky, leerkracht groep 6)

“Kinderen leren anders te denken over wat ze doen en ze leren te reflecteren.” (Mandy, leerkracht groep 3).

Loek Schoenmakers

http://www.bco-onderwijsadvies.nl/content/view/271/74/

www.bco-onderwijsadvies.nl/content/view/271/74/