AMSTERDAM - De leerprestaties van kinderen op de zogenoemde traditionele vernieuwingsscholen blijven achter bij het gemiddelde van de basisscholen in Nederland. Op Daltonscholen doen de leerlingen het relatief nog het beste, op Jenaplanscholen blijven de kinderen het meest achter.

Dit blijkt uit een verkennende studie van het Nijmeegse onderzoeksinstituut ITS naar de prestaties van kinderen op de algemeen bijzondere scholen, die is gepubliceerd in vakblad Didactief.

De prestaties van de kinderen voor rekenen en taal werden gemeten voor groep 2 (kleuters), groep 5 en groep 8. De kinderen op de Daltonscholen blijken in groep 2 nog een voorsprong te hebben op de gemiddelde basisschoolleerling, maar blijven later op het gemiddelde zitten. De Montessori-leerlingen presteren in groep 2 duidelijk minder, maar trekken dit later bij.

Op de Jenaplanscholen presteren de leerlingen duidelijk het minst: de leerlingen halen op zeven van de tien toetsen lagere scores dan het landelijk gemiddelde.