Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

voor wie is jenaplan geschikt?

  • leonie

    Ik ben zelf erg positief over het concept jenaplan, hoor echter steeds dat je kind er geschikt voor moet zijn, stevig in de schoenen moet staan enz.

    Wie kan mij hier wat over vertellen?

  • peter te riele

    Het Jenaplan-concept zou voor ieder kind geschikt moeten zijn. Op zichzelf is dat logisch want het Jenaplan gaat niet óm met verschillen maar er vanuit. Dus kinderen zijn uniek en dat is prettig want daar kun je in het onderwijsproces je voordeel mee doen. Sommige ouders vinden hun kinderen niet geschikt omdat het zou ontbreken aan structuur en omdat het rommelig overkomt. Mits goed georganiseerd, is het tegendeel waar. Om de stamgroep (met drie verschillende leeftijden) optimaal te laten draaien zul je als stamgroepleider over uitstekende organisatievaardigheden moeten beschikken. Dat is helaas niet altijd het geval.

    Er zij zo'n 250 Jenaplanscholen in Nederland. Niet elke school lukt het om de basisprincipes te hanteren. Meer kun je vinden op www.jenplan.nu en www.jenaplan.nu

    Ik hoop dat dit voldoende aan je vraag beantwoordt.

  • leonie

    Hallo Peter,

    Bedankt voor de reactie! Kunnen we zeker wat mee! Groetjes, Leonie

  • peter te riele

    De linkjes waren niet goed ingetikt:

    www.jenaplan.nl

    www.jenaplan.nu

    Nu is het wel goed!

    peterter

  • xxx

    Ik ben ervan overtuigd dat niet ieder kind geschikt is voor het jenaplan onderwijs maar ik ben wel een absolute voorstander van deze vorm van lesgeven.

    Ik heb zelf jena onderwijs gevolgd en mijn zoontje van vier zit nu ook op een jenaplanschool.

    Over het algemeen vind ik de kinderen op onze school mondiger en kunnen zij zeer goed voor zichzelf opkomen, ook wordt er vele malen minder gepest.

    Vanaf het moment dat ze instromen in groep 1 word ze geleerd dat iedereen anders is en iedereen daarbij ook uniek en belangerijk.

    Andere scholen zullen hier absoluut ook aandacht aan besteden maar naar mijn gevoel toch in mindere mate als ik het vergelijk met scholen waar kinderen in mijn naaste omgeving naar toe gaan.

    Door middel van spel en dans leren ze dat ze er mogen zijn en dat ze een aanvulling zijn op school maar ook in de maatschappij.

    Er word veel aandacht besteed aan de dagelijske dingen, er word veelvuldig gebruikt gemaakt van de krant, zodat kinderen weten wat er speelt in de wereld.

    De oudste kindjes helpen de jongste en wanneer zij dan oudste zijn schuiven de rollen weer door, zo leren ze advies aan te nemen maar ook te geven.

    De manier van lesgeven is een speelse, creatieve maar toch leerzame manier van kinderen klaarstomen voor het middelbaar onderwijs.

    Ik schrik dan ook van de mening van sommige mensen dat het jenaplan onderwijs de gemiddelde Nederlandse kennis naar beneden zal halen.

    Ze boeken zeer goede resultaten met de schoolverlaters die een cito toets afleggen, en los daarvan is kennis ook niet alles en heeft Nederland ook zeker behoefte aan sociale, meedenkende en respect tonende jonge mensen die onze maatschappij kunnen verbeteren.

    Jonge mensen die respect hebben voor de diversheid in Nederland, die het niet uitmaakt of je wit,zwart of paars bent en in God, Allah, of helemaal niet gelooft.

    Jenaplan onderwijs heeft plaats voor iedereen en besteed ruim aandacht aan al deze verschillen en leert de kinderen al vanaf kleins af aan dat dit allemaal niet uit moet maken om respect voor iemand te tonen.

    Maar zoals ik boven al aan heb gegeven is het absoluut niet geschikt voor ieder kind,maar naar mijn menig is geen een school dat.

    Je moet je als ouder er ook in kunnen vinden en achter de normen en waarden staan die de school de kinderen mee wil geven!

  • A.Groot Zevert

    Hallo

    Nou mijn kinderen gaan ook naar een jenaplan school

    Wat voor mij de balangrijkste reden was om mijn kinderen naar deze school te sturen is de vorm van het onderwijs. ze gaan uit van het kind ( dus niks stevig in de schoenen staan) kijken op welke manier het kind het beste de leerstof tot zich kan nemen. Het is elke keer weer een uitdaging voor mijn kinderen om weer iets te leren. Wat ook vooral op deze school belangrijk is is de sociale ontwikkeling hier staat presteren niet voorop maar gaat het erom hoe je tot iets komt samen met anderen.

    Dus je kind hoeft niet stevig in zijn schoenen te staan kan echt zichzelf zijn en zich op zijn of haar manier ontwikkelen.

    Ga anders eens op een school kijken dan kun je het zien en de sfeer proeven.

    succes Astrid

  • leonie

    Lieve mensen,

    Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden op mijn vraag, mijn kinderen gaan binnenkort inderdaad starten op een jenaplanschool. Fijn dat er zoveel enthousiasme is, Ik heb er een goed gevoel bij.

    Bedankt voor jullie bijdrage.

    Groetjes, Leonie

  • Wil

    Weet iemand waar ik de CITO-resulaten kan vinden op internet?

    Ik twijffel tussen Jena en ‘normaal’ onderwijs.

    Wat is de “uitstroom-kwaliteit” van Jena?

  • peter te riele

    Beste Leonie,

    Je hebt een jaar geleden voor een jenaplanschool. Bevalt dat tot nu toe, ben je blij met je keuze?

    Groeten,

    Peter