Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

begrijpend lezen

  • P.R.

    Hoi,

    Voor onze Jenaplan basisschool ben ik op zoek naar een begrijpend lezen

    methode, die door de leerlingen vrij zelfstandig gemaakt kan worden.

    Leerkrachten met een beetje beeld van Jenaplan begrijpen wel wat ik bedoel.

    In een stil werkuur, in de stamgroep te maken, zonder uitgebreide

    instructies aan jaargroepen.

    Vertel eens wat van je ervaringen met de methode die jullie gebruiken?

    P. R.

  • Hans Vos

    Beste P.R.,

    Op onze school is de afgelopen 3 jaar geëxperimenteerd met 2 methoden: Goed Gelezen en Tekstverwerken. De laatste methode is gekozen omdat, naast goede afwisselende teksten en helder opbouw, de instructie redelijk beperkt is.

    Op de Lispeltuut werken we met een stamgroep van 3 jaar; dat betekent dat we in 4 middenbouw en 2 bovenbouwgroepen werken met de methode. Maar pas vanaf april 2007 ook in de bovenbouw.

    grt,

    Hans Vos

    kjbs De Lispeltuut

  • Marcel van Dulmen

    Wij hebben op school (Jenaplanschool de korf) de methode tekstverwerken.

    Wij hebben deze methode een aantal jaren geleden aangeschaft met de bedoeling om hem in een later stadium als kapstok te gebruiken voor de koppeling aan W.O. in de stamgroepen. Nu jaren later is het nog steeds een methode en is deze niet geschikt om zelfstandig in te werken. Wij geven een of twee keer instructie op jaargroep niveau en de verwerking wordt gedaan in het blokuur.

    Conclusie: Deze methode is niet wat je zoekt

    Met vriendelijke groet

    Marcel van Dulmen

  • Alex Otten

    Wat je in ieder geval niet moet aanschaffen is de methode goed gelezen. Op de school waar ik nu sinds jan. als directeur ben begonnen zijn ze er heel ontevreden over. Ik was daar heel blij om om dat te horen want op mijn vorige school (waar ik nog als leerkracht werkte) waren nagenoeg alle (ong. 15 lkr gr 5 t/m 8) er super ontevreden over. Wij gaan nu met vrije teksten aan de slag en maken zelf wel onze begrijpend lezen lijn. Met behulp van de methode Dat's andere taal (te verkrijgen bij jenaplan.nl) gaat dat zeker lukken. Zeker de moeite waard om te onderzoeken voordat je weer een dure methode gaat kopen die vervolgens niet goed functioneert. Zeker binnen het jenaplanonderwijs vind ikzelf heb je weinig aan zo'n gestuurde klassikale methode.

    Ik hoop dat je er uitkomt. Bij het JAS (jenaplanadvies en scholing) kunnen ze je evt. ook wel verder helpen. Ook de Freinetbeweging heeft erg leuke ideeen.

    Succes!!

    Met vriendelijke groeten,

    Alex Otten

    Jenaplanschool St.Willibrordus te Oude PekelaP.R. schreef:

    >

    > Hoi,

    >

    > Voor onze Jenaplan basisschool ben ik op zoek naar een

    > begrijpend lezen

    > methode, die door de leerlingen vrij zelfstandig gemaakt kan

    > worden.

    > Leerkrachten met een beetje beeld van Jenaplan begrijpen wel

    > wat ik bedoel.

    > In een stil werkuur, in de stamgroep te maken, zonder

    > uitgebreide

    > instructies aan jaargroepen.

    > Vertel eens wat van je ervaringen met de methode die jullie

    > gebruiken?

    >

    > P. R.

  • Adelbrecht-Windekind

    Beste Marcel,

    Let wel, dat je het waarschijnlijk hebt over de oude versie van tekstverwerken!

    Er is nu een tweede editie beschikbaar van deze methode.

    De tweede editie van Tekst verwerken, van begrijpend naar studerend lezen is gebaseerd op een uitgebreid onderzoek onder de gebruikers van deze en andere methoden. Daardoor is de methode meer dan ooit op de praktijk geënt.

    Hoe het in de praktijk is, weten wij niet. Wij werken er (nog) niet mee.

  • narges

    hoe kan ik mijn kind helpen om te goed kunnen lezen en begrijpen