Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Muziek en MI hardop denken...

  • Jan

    Muziek is een taal die jongeren aanspreekt. Ik las het in de krant van vanmorgen.

    Ik denk na, al gaat het artikel heel ergens anders over. Het kopje spreekt mij aan.

    In de tijd dat drama, muziek en sport in de verdrukking geraken, vraag ik mij af…

    Mensen, wat kunnen wij hier binnen het Jenaplanonderwijs mee? Veel kinderen onthouden en leren juist door ritme. Ze leren vanuit vanuit hun ritmische intelligentie. Op de Jenaplan Startpagina zie ik een start gemaakt met Jenaplan en Meervoudige Intelligentie.

    Vraag aan de beheerder: Een mooi begin, maar zou dit niet uitgebreid kunnen worden? De rol van meervoudige intelligentie binnen het Jenaplanonderwijs is een belangrijke. Iedereen op zijn eigen manier slim, zoals Gardner het formuleert. Prachtige theorie?! We gebruiken het, maar als ik van mezelf uit ga, nog te weinig in de praktijk. Gemiste kansen!

    Wie heeft er tips, wie denkt hardop mee. Wie reageert op dit forum?

    Beheerder… Een prachtig initiatief dit prikbord! Ik hoop dat het een ontdekking en inspiratiebron voor vele mensen gaat worden! Ga zo door.

    Jan

  • Beheerder

    Beste Jan,

    Bedankt voor het schrijven op dit prikbord.

    Inderdaad is MI een belangrijk gegeven, immers… iedereen is verschillend en leert op z´n eigen manier! Gelukkig besef je dit.

    Op de site van de Jenaplan Advies & Scholing (JAS) kun je een Meervoudige intelligentie waaier bestellen.

    Een stukje informatie van deze site is:

    De meervoudige intelligentie waaier is een handig hulpmiddel voor meesters en juffen die er voor zorgen dat kinderen op veel verschillende manieren kunnen leren.

    In de waaier wordt elke intelligentie kort toegelicht. Daarnaast zijn er voor elke intelligentie beschreven:

    * activiteiten

    * werkstukken

    * presentaties

    * leercentra

    Het brengt je op ideeën, vooral bij de intelligenties die bij jezelf niet zo goed ontwikkeld zijn.

    Het is namelijk jouw taak om leren leuk te maken. Vergeet niet dat jij als juf of meester misschien wel de belangrijkste factor bent bij het tot stand brengen van een rijke leeromgeving: je moet leren leuk vinden!

    De meervoudige intelligentie waaier kun je bestellen door een mail te sturen naar info@jenaplan.nu. Vermeld daarin je naam en de naam van de school, dan sturen we je de waaier zo snel mogelijk toe.

    Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Neem zelf eens een kijkje op de JAS-site. Het staat vol met informatie. Heb je ook al gekeken bij de NJPV (Nederlandse Jenaplan Vereniging)?

    Mocht je zelf nog informatie vinden, wil je het mij dan mailen? Ik hoop van de Jenaplan Startpagina een krachtig, betrouwbare informatiebron te maken.

    Groetjes,

    Marc

    Beheerder Jenaplan Startpagina

    jenaplan@startpagina.nl

  • Beheerder

    Beste Jan,

    Het kopje “Jenaplan en MI” is uitgebreid op de Jenaplan Startpagina met een aantal nieuwe onderwerpen.

    Ik hoop dat je dit in de praktijk kunt gaan gebruiken.

    Met vriendelijke groet,

    MMH Coolen

    Beheerder Jenaplan Startpagina