Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Sluit Jenaplan inderdaad niet goed aan op het Voortgezet Onderwijs?

  • Caroline

    Beste beheerder en andere Jenaplanmensen,

    Ik zag een berichtje op dit prikbord van ouders die hun kind misschien wel naar een Jenaplanschool doen. Wij zijn ook ouders en in een oriënterende fase van een goede school voor ons kind. Door mensen in onze omgeving werd ons afgeraden om ons kind naar een Jenaplanschool te doen, omdat de aansluiting niet goed zou zijn met het Voortgezet Onderwijs. Klopt dit?

    Eerlijk gezegd waren wij vrij enthousiast en hebben wij ons o.a. via internet verdiept in het Jenaplanonderwijs. Vandaar ook dat wij op deze Jenaplan Startpagina zijn uitgekomen.

    Is het waar dat Jenaplan-kinderen het in het Voortgezet Onderwijs minder goed doen of zijn dit slechts fabeltjes?

    Wat zijn de feiten?

    Nou besef ik dat dit prikbord veelal bezocht wordt door echte Jenaplanners, maar wellicht is een eerlijk advies toch mogelijk?

    Caroline

  • Miesje

    Wij hebben deze ervaring niet. Onze oudste is sinds dit jaar naar het voortgezet onderwijs, daarvoor is hij acht jaar lang met veel plezier naar een Jenaplanschool (kleine school met zeer diverse populatie) gegaan. Hij heeft veel voordeel van het zelfstandig kunnen werken en plannen van werkzaamheden door het gewend zijn aan het werken met weektaken.

    Verder vinden wij dat de kernwaarden van Jenaplan zo waardevol zijn dat hij daar als kind op weg naar volwassenheid veel voordelen van heeft. Hij heeft geleerd kritisch te kijken en te zijn naar anderen en zichzelf, hij heeft geleerd dat ieder mens zijn eigenaardigheden heeft, dat is niet ‘gek’ maar juist waardevol.

    Ik kan je aanraden om vooral een afspraak te maken op een Jenaplanschool en zelf te ervaren hoe dat voelt en je vragen te stellen. Alleen dan krijg je een goed beeld van een school. Uiteindelijk zijn ook Jenaplanscholen onderling wel verschillend.

    Veel succes met het maken van de keuze!

  • Stan van der Velden

    Hoi,

    als vader van twee inmiddels meerderjarige kinderen in het HBO en Universitair Onderwijs kan ik uit eigen ervaring spreken. Beide kinderen hebben op een Jenaplan basisschool gezeten. Wij kregen in het V.O. het volgende te horen:

    * kinderen uit het Jenaplan onderwijs zijn erg zelfstandig en kunnen goed plannen

    en opdrachten overzien.

    * de Jenaplanners kunnen op een prima manier een spreekbeurt, boekbespreking,

    etc. presenteren.

    * zij zijn bovendien erg taakbewust en positief kritisch, d.w.z. niet klakkeloos maar

    aannemen wat er verteld wordt.

    * sociaal vaardig met respect voor de “eigenaardigheden” van de andere leerlingen.

    * altijd bereid om wat extra's te doen op expressiegebied. (Culturele avonden,

    muziekuitvoeringen, etc.)

    Dus ik zou zeggen: als je zelf al een goed gevoel bij de school en het Jenaplan heb: DOEN!! Succes met de keuze.

  • Hans Vos

    Beste Caroline,

    Natuurlijk is er een goede aansluiting bij het voortgezet onderwijs. Geen school ontkomt aan de eisen die de inspectie stelt, geen school wil negatieve publiciteit, maar vooral: alle scholen willen graag het beste voor uw kind. Jenaplanscholen ook (dat zou zelfs hoog in het vaandel moeten staan).

    Jenaplanscholen streven naar meer dan alleen te voldoen aan de inspectie eisen. Dat betekent dat er naast cognitieve ontwikkeling ook hard gewerkt wordt aan de sociale ontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de levensbeschouwelijke ontwikkeling, de lichamelijke ontwikkeling, de creatieve ontwikkeling en de expressieve ontwikkeling (vergat ik nog wat?).

    En dat betekent niet dat alle jenaplanscholen even ‘goed’ zijn. Een prachtig concept (jenaplan) is niet maatgevend. Elk jenaplanschool is uniek, net zoals elk kind uniek is. Dus vraag niet naar jenaplanscholen in het algemeen, maar ga naar die jenaplan in het bijzonder. En proef…

    met vriendelijke groet,

    Hans Vos

    kjbs De Lispeltuut, Lelystad

    www.lispeltuut.nl

  • gerda

    Mijn oudste heeft op jenaplan gezeten en zit nu op VWO. Heeft inderdaad geleerd zelfstandig te werken,te plannen , kan volgens de leerkrachten ook kritisch verwoorden als dingen niet kloppen, maar dit dan op een constructieve manier (ziet ook zijn eigen aandeel). Wil graag samenwerken en kan dit ook goed.Laat zich niet meeslepen in “kuddegedrag”.Kortom: hij heeft veel geleerd op zijn Jenaplanschool.

    Maar……juist bij Jenaplanonderwijs staat of valt alles met de leerkrachten en schoolleiding. Er wordt veel van hen gevraagd. Ook de groepssamenstelling is heel belangrijk.

    Bij mijn jongste dochter ervaren dat er veel probleemgedrag in de klas was en dan komt het uitgangspunt:ieder kind is uniek( en mag er zijn) dat een angel werd op de schouder van de leerkracht en de kinderen die in mijn beleving sociaal en welwillend waren.Alle aandacht ging naar het storende (grensloze)gedrag. Mijn kind kreeg maar steeds de boodschap hen te helpen en respectloze opmerkingen richting haar te negeren ( zou ze weerbaar van worden) De last die op de schouders van de juf lag,werd haar last (juf had m.i. net zoveel problemen om zich in die klas weerbaar te voelen. Kortom: onze dochter kreeg steeds minder zin in school, ging zich in de klas terugtrekken en ik kreeg ook sterk het idee dat er niet de rust was om te werken in de klas. En dit bespreekbaar maken was erg moeilijk. Het is allemaal erg gezellig en gemoedelijk en de directeur stond altijd open als “spuiplek”, maar oplossingsgericht (te weinig structuur in de organisatie) was het niet.

    Mijn dochter heb ik daarom met veel pijn en twijfel naar een andere school gedaan (noodgewongen de klassieke school in ons dorp) . Wij missen veel van de leuke kanten van de oude school, maar ook zij geeft aan dat het in de nieuwe klas wel veel fijner is omdat het veiliger is. Zij wordt nu weer omschreven als een vrolijk, sociaal kind dat hard werkt, zelfstandig is, zich echt niet de kaas van de boterham laat eten, maar aardig is voor andere klasgenoten en veel vriendinnen heeft. (zij geeft zelf aan dat de klas veel gezelliger is, omdat de juffrouw optreedt als kinderen niet aardig doen)

    Binnen deze school is meer structuur en duidelijke regels, waar kinderen op respectvolle manier op gewezen worden en waar ook duidelijke (respectvolle )consequenties zijn op niet-toelaatbaar gedrag . En niet het oefenloos in de kring praten over…en de kinderen verantwoordelijk stellen voor elkaar.Ik zie dat kinderen die meer structuur nodig hebben , hier veel baat bij hebben. Zij worden rustiger, mijn dochter kan ze daarom aardig vinden en is niet meer bang voor agressieve uitspattingen. Op de oude school gingen die stuiterballen maar door

    Mijn boodschap is dus Jenaplan kan een hele goede school zijn, maar er wordt heel veel van de kinderen verwacht en vraag na hoe de school omgaat met het principe dat ieder kind uniek is en mag zijn wie hij is ..

  • Brenda Mulder

    Dit onderwerp is alweer van enige tijd geleden, maar toch wil ik hier een reactie plaatsen met betrekking tot het Jenaplan in het Voortgezet Onderwijs.

    Mijn dochter heeft jarenlang op een christelijke basisschool gezeten. Een basisschool waarin met name het hoog begaafdheidprofiel, meertaligheid en rugzak kinderen goede kansen kregen. Na de basisschool moest er een keuze worden gemaakt over een vervolg opleiding binnen het voortgezet onderwijs. In Heerenveen bestaat de mogelijkheid om binnen het Voortgezet Onderwijs het Jenaplan te volgen. Gezien het feit dat onze dochter zéér creatief is, en daarnaast grote passie voor muziek heeft kozen wij voor deze onderwijs methode.

    Na het eerste jaar is me duidelijk geworden dat we hier de beste beslissing hebben genomen voor onze dochter. Er is in grote mate aandacht voor kunst en cultuur, het samenwerken met de klasgenoten, het werken aan projecten, het leren spreken in het openbaar voor een grote groep mensen.. etc etc… Na dit eerste jaar heb ik mijn dochter zelf de vraag gesteld hoe zij zich in deze vorm van onderwijs voelde. Zij gaf aan dat ze blij was dat ze het Jenaplan deed, wilde ook niet overstappen naar een reguliere Havo/Vwo klas. De leerkrachten op school komen ook steevast met het bericht dat mijn dochter begrijpt wat het Jenaplan betekend, en dat zij ook precies volgens dit concept werkt. Uw dochter IS jenaplan mevrouw! Een groter compliment kan ik me niet wensen.