Mijn oudste heeft op jenaplan gezeten en zit nu op VWO. Heeft inderdaad geleerd zelfstandig te werken,te plannen , kan volgens de leerkrachten ook kritisch verwoorden als dingen niet kloppen, maar dit dan op een constructieve manier (ziet ook zijn eigen aandeel). Wil graag samenwerken en kan dit ook goed.Laat zich niet meeslepen in “kuddegedrag”.Kortom: hij heeft veel geleerd op zijn Jenaplanschool.
Maar……juist bij Jenaplanonderwijs staat of valt alles met de leerkrachten en schoolleiding. Er wordt veel van hen gevraagd. Ook de groepssamenstelling is heel belangrijk.
Bij mijn jongste dochter ervaren dat er veel probleemgedrag in de klas was en dan komt het uitgangspunt:ieder kind is uniek( en mag er zijn) dat een angel werd op de schouder van de leerkracht en de kinderen die in mijn beleving sociaal en welwillend waren.Alle aandacht ging naar het storende (grensloze)gedrag. Mijn kind kreeg maar steeds de boodschap hen te helpen en respectloze opmerkingen richting haar te negeren ( zou ze weerbaar van worden) De last die op de schouders van de juf lag,werd haar last (juf had m.i. net zoveel problemen om zich in die klas weerbaar te voelen. Kortom: onze dochter kreeg steeds minder zin in school, ging zich in de klas terugtrekken en ik kreeg ook sterk het idee dat er niet de rust was om te werken in de klas. En dit bespreekbaar maken was erg moeilijk. Het is allemaal erg gezellig en gemoedelijk en de directeur stond altijd open als “spuiplek”, maar oplossingsgericht (te weinig structuur in de organisatie) was het niet.
Mijn dochter heb ik daarom met veel pijn en twijfel naar een andere school gedaan (noodgewongen de klassieke school in ons dorp) . Wij missen veel van de leuke kanten van de oude school, maar ook zij geeft aan dat het in de nieuwe klas wel veel fijner is omdat het veiliger is. Zij wordt nu weer omschreven als een vrolijk, sociaal kind dat hard werkt, zelfstandig is, zich echt niet de kaas van de boterham laat eten, maar aardig is voor andere klasgenoten en veel vriendinnen heeft. (zij geeft zelf aan dat de klas veel gezelliger is, omdat de juffrouw optreedt als kinderen niet aardig doen)
Binnen deze school is meer structuur en duidelijke regels, waar kinderen op respectvolle manier op gewezen worden en waar ook duidelijke (respectvolle )consequenties zijn op niet-toelaatbaar gedrag . En niet het oefenloos in de kring praten over…en de kinderen verantwoordelijk stellen voor elkaar.Ik zie dat kinderen die meer structuur nodig hebben , hier veel baat bij hebben. Zij worden rustiger, mijn dochter kan ze daarom aardig vinden en is niet meer bang voor agressieve uitspattingen. Op de oude school gingen die stuiterballen maar door
Mijn boodschap is dus Jenaplan kan een hele goede school zijn, maar er wordt heel veel van de kinderen verwacht en vraag na hoe de school omgaat met het principe dat ieder kind uniek is en mag zijn wie hij is ..