Hoi Esther,
Naast onze inscholingsuren voor rekenen en spelling werken de kinderen tijdens Stilwerkuur (SWU) aan de daaruit volgende verwerkingsopdrachten. Voor rekenen en spelling geldt dat de instructie daarvoor in de inscholing heeft plaats gevonden. Wij hebben de opdrachten voor overige taal- schrijf en rekenatctiviteiten op een weekstaat, per kind staan. Ieder kind werkt met dit overzicht en kleurt per dag in, welke taak is gemaakt. Bij elkaar opgeteld ben je dan wel één uur per dag met rekenen en één uur per dag met taal bezig. Zelfstandige groep 4 en gr. 5 kinderen mogen per SWU-moment kiezen wanneer ze wat doen, zolang ze per week het werk maar af hebben. Gr. 3 en de overige gr. 4 kids kleuren het per dag in. Iedere dag heeft een andere kleur. De taken die op het takenbord staat varieren per jaargroep en zijn verplicht tijdens het SWU. Dit is een wit magneetbord waarop voor iedere jaargroep duidelijk te zien is (ieder groep heeft een kleur) wat er op een bepaald moment aan de orde is. Groep 3 krijgt bijvoorbeeld een gerichte stelopdracht terwijl de andere 2 groepen op dat moment schrijven. Dan hebben we 's middags de blokuren, wereldorientatie, drama, muziek, bevo, enz. Door een bepaalde manier van werken, bewaken we dat de kerndoelen van deze vakgebieden in de drie-jaren cyclus behaald worden. De activiteiten worden vakoverstijgend, veelala in projecten georganiseerd. Deze manier van werken heet de Regenboog Wereldkist. Op www.leskracht.nl vind je daarover meer informatie. Groetjes en succes, Astrid