Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

overgang jenaplan

  • Anouk Hoogweert

    Hallo mensen,

    Weet iemand uit ervaring hoe goed

    of slecht de overgang van een jenaplan

    naar een ‘reguliere’ basisschool verloopt?

    Dit vraag ik ivm met een verhuizing naar

    een woonplaats zonder jenaplanschool.

    Mijn kinderen zijn 7 en 9 jaar.

    Anouk

  • gerda

    Hoi Anouk,

    Mijn dochter is naar een reguliere basisschool gegaan, voor haar was de overstap niet moeilijk omdat ze uit een klas kwam met veel problemen. Dus als je kinderen het nu heel erg naar hun zin hebben zal het wel even wennen zijn.

    Waar wij heel erg tegen aan liepen was dat de vakken als geschiedenis ,aardrijkskunde op de jenaplanschool in project werden aangeboden. Er werd veel meer aan beleefd en ook veel creatiefs meegedaan. En nu komt mijn dochter thuis met een “samenvatting”die ze uit haar hoofd moet leren.Dat was wennen.

    Wat bij mij heel goed geholpen heeft, is in het begin vragen om een gesprek met de juf ( op een tijd die haar uitkomt) en dus niet even bij het brengen en halen. We hebben de eerste weken onze wenpunten zo besproken: de juf vond het fijn om te weten hoe onze dochter het gewend was en haalde de druk van de ketel.

    Wat betreft geschiedenis. Onze dochter heeft zelf aan de klas mogen vertellen hoe dat op haar oude school ging. En de juf en de klas vond dat ook een leuke manier van werken en de juffrouw heeft in het voorjaar samen met de klas ook een projectje geschiedenis in elkaar gezet over willem barentz en de ontdekkingsreizen (en onze dochter kreeg de “regie”" bij het vertellen hoe je daar vorm aan kon geven ( een kaart maken, een toneelstuk,_)