Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Terug naar beter!

  • Fam. Maarsdrecht

    Kritisch kijkend naar diverse vormen van onderwijs vragen wij ons toch echt iedere keer weer af: Is een speciale visie, zoals bijvoorbeeld het Jenplanmodel tegenwoordig nog wel verantwoord? Is het niet beter om de traditionele gedachte van onderwijs te herstellen, zodat kinderen op een goede manier leren rekenen en leren spellen, zodat wij niet (nog) meer achter raken op omringende landen?

    Graag zie ik uw reactie op dit prikbord terug.

  • P.R.

    Beste familie Maarsdrecht,

    Altijd leuk, een kritische noot. :-)

    Wat vind u dan precies onverantwoord

    aan het Jenaplanonderwijs? En uw bericht

    luid: terug naar beter ! Hoe ver wilt u terug-

    gaan in de tijd?

    P.R.

  • Fam. Maarsdrecht

    Het valt ons op dat het allemaal in groepjes moet gaan en dat er gewerkt wordt in koppels. Onze maatschappij is niet altijd meer samen, maar meer alleen! Je staat er ook vaak alleen voor.

    Waar is de tijd dat je gewoon de sommen gewoon moest kunnen maken, gewoon in rijtjes, oftewel… gewoon stampen. Daar is niks mis mee! Tegenwoordig moet het allemaal maar mooi en is het rekenwerk ingepakt in mooie contexten. Heel leuk allemaal, maar je hebt er niks aan en dat is bewezen.

    Niet voor niets moeten PABO's er alles aan doen om het niveau op te krikken en laten we eerlijk zijn, als toekomstige leerkrachten bijspijkercursussen moeten krijgen, omdat ze het niveau van een groep 8 toets niet aan kunnen, dan val ik toch bijna van mijn stoel.

    Jenaplan… Onrust, samenwerken en veel wandelen. Gewoon tafels uit elkaar, een leerkracht die voor de klas staat en onderwijs geeft en stampen. Dat lijkt mij beter! Geen poespas maar onderwijs.

  • P.R.

    Ik kan me deels in uw kritiek vinden.

    Van mij mag het basisonderwijs ook

    meer theoretisch zijn, ik herken uw

    'poespas'. Maar dat lijkt me niet

    specifiek een jenaplan-probleem.

    Dit geldt voor het basisonderwijs

    in het algemeen…

    P.R.