Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zijn er minpunten in het Jenaplan?

  • Geinteresseerde lezer

    Wie kan mij vertellen wat de minpunten van het Jenaplanonderwijs zijn?

    Je leest hier eigenlijk niet of nauwelijks iets over.

  • c.westra

    onze scool wil naar de jenaplan methode, niets mis mee maar elk plan heeft ook minpunten en juist die kan je nergens terug vinden.mijn vraag is dus ook zijn er min punten in het jenaplan? zo ja, welke??

  • peter te riele

    Er zijn mijns inziens (als Jenaplan-opleider) niet direct min-punten. Er zijn wel kwetsbare punten. Ik vind zelf het Jenaplan-concept uitstekend, maar er wordt wel veel (meer) gevraagd van een stamgroepleider/leerkracht. De didactische en pedagogische vaardigheden doen er nog meer toe. Bovendien heeft zo'n leerkracht vaak zelf niet op een Jenaplanschool gezeten waardoor hij/zij niet terug kan vallen op ervaringen als schoolkind vroeger.

    Behalve kwetsbaarheden zijn er enorme voordelen in het Jenaplanconcept. Kijk eens op www.jenaplan.nl of www.jenaplan.nu

  • gerda

    Heb het kwetsbare ook ervaren.En dat zit hem m.n. in de vaardigheden van de stamgroepleider. Mijn oudste heeft goede leerkrachten gehad en is uitgegroeid tot zoals zij hem op de middelbare school omschrijven het prototype van een leerling die jenaplanonderwijs heeft gehad.(m.n. op sociaal-emotioneel gebied).

    Mijn jongste die in onze beleving veel sterker in haar schoenen stond kreeg te maken met allemaal nieuwe leerkrachten, die zelf ook aangaven aan het zwemmen te waren en duidelijke ondersteuning van de directie misten. Toen heb ik de jenaplan als een grote jungle ervaren en heb mijn dochter naar de gewone basisschool in ons dorp gedaan.Hier is ze weer helemaal opgebloeid.Ook hier zijn problemen,ook een team met veel jonge ,onervaren leerkrachten, maar de leerkrachten kunnen terugvallen op een duidelijke structuur en begeleiding en dan zie je de stuiterballen in de klas tot rust komen en kan juist iederen meer zichzelf zijn.ook mijn dochter die op de jenaplan met de stuiterballen niets meer mee kon en zich op den duur niet meer veilig voelde,zegt nu heel“”jenaplans“” dat die jongen er ook niets aan kan doen,dat hij zo druk doet. Hij is ook heel aardig.

  • Astrid

    Er zijn m.i. geen minpunten in het jenaplan. Je kunt het met sommige zaken niet eens zijn maar dat heb je op elke school. Als je je kinderen naar een jenaplanschool laat gaan, is dat een bewuste keuze. Stuur je kind(eren) niet naar een jenaplanschool omdat die dicht in de buurt zit, of omdat ze allemaal overblijven tussen de middag. Je insteek is fout en dan vraag je om problemen. Je moet achter deze keuze staan. En minpunten zijn er om pluspunten van te maken. Dat leer je op een jenaplanschool, problemen oplossen en positief handelen.